Firmadrift.no

Hei,

Jeg har en vanlig lønnet jobb, og i tillegg driver jeg et enkeltmannsforetak innen IT som gir meg noen titusenlapper i tillegg på fritiden.  Firmaet er bare registrert i MVA registeret og ikke i foretaksregisteret.

Vi har også et fraflyttet småbruk som brukes som hytte (dette ligger da i en annen kommune).  Der har jeg traktor, vedkløver og fullt skogsutstyr som er kjøpt privat, siden vi der har ubegrenset tilgang på skog / ved.  Nå vurderer jeg å drive dette litt større slik at jeg også kan selge en del av denne veden hvert år.

Det opprinnelige forretningsområdet til ENK´et mitt er IT programmering.  Er det ok at jeg fra et gitt tidspunkt også begynner å fakturere salg av ved uten å endre annet enn firmabeskrivelsen hos SSB?

Må jeg ha en viss minimumsomsetning av ved på x antall tusenlapper for å ´starte opp´ med dette?

Spiller det noen rolle at veden produseres i en annen kommune? I tillfelle ja, blir det da to næringsoppgaver å fylle ut, en for hver kommune?

Hva med traktor og skogsutstyr som jeg i dette tilfellet har kjøpt privat.  Kan jeg få en takst på utstyret og ´overføre´ disse eiendelene til firmaet slik at jeg privat på en eller annen måte blir kreditert??

Takk for kommentarer og tips

Tor

Visninger: 44

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Er det ok at jeg fra et gitt tidspunkt også begynner å fakturere salg av ved uten å endre annet enn firmabeskrivelsen hos SSB?

Ja.

Må jeg ha en viss minimumsomsetning av ved på x antall tusenlapper for å ´starte opp´ med dette?

Nei.

Spiller det noen rolle at veden produseres i en annen kommune? I tillfelle ja, blir det da to næringsoppgaver å fylle ut, en for hver kommune?

Nei, du er skattepliktig i kommunen du bor om så veden kom fra Latvia.

Hva med traktor og skogsutstyr som jeg i dette tilfellet har kjøpt privat.  Kan jeg få en takst på utstyret og ´overføre´ disse eiendelene til firmaet slik at jeg privat på en eller annen måte blir kreditert??

Du og ENK'en er samme person skattemessig - norn overføring til ENK er derfor ikke nødvendig.

Men kan du godtgjøre at du bruker utstyret i næring, må du kunne avskrive utstyret. Ta kontakt med skattekontoret for avklaring.

Hei Olav,

Tusen takk for informativt svar.  

Om vi så snakker om refusjon av merverdiavgift på innkjøp / oppgradering av vedutstyr fra nå av, blir det da å regne en prosentvis fordeling mellom privat og næring?

Hvis jeg for eksempel produserer 4kbm ved til eget forbruk og 12kbm for salg vil en da kunne få 75% av merverdiavgiften på utstyrskjøpet refundert?  Denne fordelingsnøkkelen vil nødvendigvis være forskjellig år for år, hvor pinlig nøyaktig må evt dette regnes ut?

Det er jo forlokkende å ta et skippertak med å produsere mye ved for salg et år (så privatandelen blir minimal) når en ønsker å fornye en del av utstyret og dermed profitere på refusjon av nesten all merverdiavgiften...

/Tor

Da du spurte om å ta inn utstyr i virksomheten, nevnte du ikke noe om refusjon av merverdiavgift. Jeg svarte mer generelt på muligheten for å utgiftsføre/avskrive.

Om du kan få refundert noe av merverdiavgiften må du ta opp med skattekontoret. Det kan det muligens være verre med. Men om du ikke får det, har du jo desto mer å avskrive.

RSS

Gratis verktøylinje!

Gratis firmaforum!

Gratis regnskapshjelp! Ajour Business Software

Bli tilhenger

Skilt

Laster...

© 2012   Opprettet av Firmadrift.

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår