Hei,
Jeg har en vanlig lønnet jobb, og i tillegg driver jeg et enkeltmannsforetak innen IT som gir meg noen titusenlapper i tillegg på fritiden. Firmaet er bare registrert i MVA registeret og ikke i foretaksregisteret.
Vi har også et fraflyttet småbruk som brukes som hytte (dette ligger da i en annen kommune). Der har jeg traktor, vedkløver og fullt skogsutstyr som er kjøpt privat, siden vi der har ubegrenset tilgang på skog / ved. Nå vurderer jeg å drive dette litt større slik at jeg også kan selge en del av denne veden hvert år.
Det opprinnelige forretningsområdet til ENK´et mitt er IT programmering. Er det ok at jeg fra et gitt tidspunkt også begynner å fakturere salg av ved uten å endre annet enn firmabeskrivelsen hos SSB?
Må jeg ha en viss minimumsomsetning av ved på x antall tusenlapper for å ´starte opp´ med dette?
Spiller det noen rolle at veden produseres i en annen kommune? I tillfelle ja, blir det da to næringsoppgaver å fylle ut, en for hver kommune?
Hva med traktor og skogsutstyr som jeg i dette tilfellet har kjøpt privat. Kan jeg få en takst på utstyret og ´overføre´ disse eiendelene til firmaet slik at jeg privat på en eller annen måte blir kreditert??
Takk for kommentarer og tips
Tor
Merker:

Permalink Svar av Olav Johannessen den 12 februar 2012 kl. 20.14 Er det ok at jeg fra et gitt tidspunkt også begynner å fakturere salg av ved uten å endre annet enn firmabeskrivelsen hos SSB?
Ja.
Må jeg ha en viss minimumsomsetning av ved på x antall tusenlapper for å ´starte opp´ med dette?
Nei.
Spiller det noen rolle at veden produseres i en annen kommune? I tillfelle ja, blir det da to næringsoppgaver å fylle ut, en for hver kommune?
Nei, du er skattepliktig i kommunen du bor om så veden kom fra Latvia.
Hva med traktor og skogsutstyr som jeg i dette tilfellet har kjøpt privat. Kan jeg få en takst på utstyret og ´overføre´ disse eiendelene til firmaet slik at jeg privat på en eller annen måte blir kreditert??
Du og ENK'en er samme person skattemessig - norn overføring til ENK er derfor ikke nødvendig.
Men kan du godtgjøre at du bruker utstyret i næring, må du kunne avskrive utstyret. Ta kontakt med skattekontoret for avklaring.
Permalink Svar av Tor den 12 februar 2012 kl. 21.06 Hei Olav,
Tusen takk for informativt svar.
Om vi så snakker om refusjon av merverdiavgift på innkjøp / oppgradering av vedutstyr fra nå av, blir det da å regne en prosentvis fordeling mellom privat og næring?
Hvis jeg for eksempel produserer 4kbm ved til eget forbruk og 12kbm for salg vil en da kunne få 75% av merverdiavgiften på utstyrskjøpet refundert? Denne fordelingsnøkkelen vil nødvendigvis være forskjellig år for år, hvor pinlig nøyaktig må evt dette regnes ut?
Det er jo forlokkende å ta et skippertak med å produsere mye ved for salg et år (så privatandelen blir minimal) når en ønsker å fornye en del av utstyret og dermed profitere på refusjon av nesten all merverdiavgiften...
/Tor

Permalink Svar av Olav Johannessen den 13 februar 2012 kl. 20.35 Da du spurte om å ta inn utstyr i virksomheten, nevnte du ikke noe om refusjon av merverdiavgift. Jeg svarte mer generelt på muligheten for å utgiftsføre/avskrive.
Om du kan få refundert noe av merverdiavgiften må du ta opp med skattekontoret. Det kan det muligens være verre med. Men om du ikke får det, har du jo desto mer å avskrive.
© 2012 Opprettet av Firmadrift.