Hei! Jeg driver enkeltmannsforetak. I desember arrangerte jeg et kurs med eksterne foredragsholdere (som selv driver firma, nedenfor kalt samarbeidspartneren). Underveis dekket jeg en del utgifter, også kjøring med privat bil. I tillegg til refusjon av utlegg/kjøring skal jeg ha en viss prosent av overskuddet som framkommer når alle utgifter (deres og mine) er trukket fra inntektene (alle inntekter har kommet direkte til samarbeidspartneren). Helst vil jeg regnskapsføre mine egne utgifter på eget firma. Hvordan fakturerer jeg så samarbeidspartneren for utleggene mitt firma har hatt?
Merker:

Permalink Svar av Olav Johannessen den 19 januar 2012 kl. 14.21 Du må opprette "vare" for de tjenestene du vil utfakturere.
Om dette er utenfor mva-området, benytter du avg.kode 0 i fakturaen.
Du får dermed en større bruttoinntekt (på en 3-kontro), men den balanseres jo av de utgiftene som du regnskapsfører (på 6/7-kontoer).
Takk for svaret! Jeg tygger litt ekstra på det med kjøregodtgjørelsen... Refusjonen skal vel ikke blandes inn i mitt eget foretaks registrering av oppgavepliktig kjøregodtgjørelse? I det hele tatt er jeg usikker på hva slags konti som vil være aktuelle for disse refusjonene

Permalink Svar av Olav Johannessen den 20 januar 2012 kl. 10.51 Siden de ikke har noe med ditt regnskap å gjøre egentlig, kan du utgiftsføre dem på 7790 Andre kostander.
De skal i alle fall ikke inn på konto for oppgavepliktig kjøregodtgjørelse.
© 2012 Opprettet av Firmadrift.