Hei
Jeg har for ikke så lenge siden opprettet et modellbyrå, det er nå over 40 modeller og de har betalt oppdrag i ny og ne.
Det jeg lurer litt på er hvordan jeg kan få utbetale det beløpet de får fra hvert oppdrag. Jeg ønsker ikke å ansette alle disse modellene, men er en oppdragsgiver for de (er kun mellom mann mellom kunden og modellene)
Skal dette betales ut som honorar? Jeg skriver et honorar skjema som de skal enten sette sitt personnr eller org,nr på så det er bekreftet at de har fått hvilket beløp og hvilket oppdrag. De kan ta andre oppdrag utenom oss. Snakket med skatteetaten og de mente det var nok at de skrev personnr eller org.nr og signatur og var ansvarlig selv for skatt. Dette legger jeg så da i regnskapet som dokumetasjon for det som er gått ut av firma. Noen har og nevt noe om og å sende lønnslipp med kode 401, for å holde ryggen enda mer fri.
Noen som kjenner til dette? Gjør jeg helt feil?
takk for evt svar
Merker:

Permalink Svar av Olav Johannessen den 8 november 2011 kl. 21.34 Om leverandøren din har opprettet firma og har org.nr i Brønnøysund, er det tilstrekkelig at vedkommende sender deg faktura. Da er leverandøren selv ansvarlig for skatten sin.
Om "leverandøren" ikke er organisert slik, er det du som er ansvarlig for å trekke skatt i samsvar med skattekort som fremlegges. Skattetrekk og arbeidsgiveravgift betales du annen hver måned: F eks for januar/februar innen 10. mars. Ved årets slutt må du da sende inn lønns- og trekkoppgave.
© 2012 Opprettet av Firmadrift.