Hei.
Jeg har et enkeltpersonforetak der jeg leier ut egen arbeidskraft. Jeg fakturerer (fortrinnsvis) 1 kunde.
I forbindelse med fakturaer som er sendt ut FØR beløpsgrensen på kr 50.000.-
ble nådd, har jeg feilaktig fakturert MED moms.
Dette var gjort fra 9.9.2011 t.o.m. 19.11.2011.Tilsammen 6 fakturaer hvorav 2 fakturaer i november 2011 - m.a.o. i den momsperioden som forfaller til oppgjør idag 10.02.2012.
Dersom jeg foretar momsoppgjør idag basert på de fakturaene som er sendt ut i november og desember, så vil utgående moms bli for høyt ettersom de 2 første fakturaene i november feilaktig ble sendt ut MED moms.
Mitt spørsmål er som følger:
Rent regnskapsteknisk, kan jeg føre vekk de respektive momsbeløpene fra konto for utgående moms og føre disse til en eller annen inntekts konto? Regner med at momsoppgjør for nov/des 2011 dermed blir korrekt.
Noen "der ute" som har noen tanker om dette?
Har forøvrig en dialog med Skatteetaten om hva jeg skal gjøre med dette.
Merker:

Permalink Svar av Olav Johannessen den 12 februar 2012 kl. 20.03 For at Ajour Office skal kunne lage riktig mva-oppgjør:
Lag kreditnota med mva på de fakturaene som er feilregistrert.
Deretter lager du fakturaer uten mva på samme (netto)beløp.
Permalink Svar av Jørgen Kvinge den 13 februar 2012 kl. 9.22 Hei!
Takk for svar. I utgangspunktet så det greit ut, men så kom jeg til å tenke på at dersom jeg lager nye fakturaer uten moms så vil det oppstå differanser
på kontoen med den aktuelle kunden ettersom de jo har innbetalt hver enkel
faktura med moms. Da blir det en differanse mellom med og uten moms
som jeg ikke kan ha. Stemmer ikke det?
Mvh Jørgen

Permalink Svar av Olav Johannessen den 13 februar 2012 kl. 20.36 Jo, jo, men det blir jo et oppgjør mellom dere (utbetaling/innbetaling).
© 2012 Opprettet av Firmadrift.