Hei.
Jeg har spørsmål knyttet til konsulenthonorar fra utenlansk selskap og hvordan jeg forholder meg til fakturering av dette.
Grunnlaget for konsulentvirksomheten er som følger:
Jeg bistår utenlansk husprodusent med møtevirksomhet og befaringer samt det meste av kommunikasjon med huskjøper, fabrikken leverer komplett montert hus til kjøper, for dette ytes jeg ett honorar fra fabrikken.
Huskjøper betaler mva for hele kjøpesummen inkl. mitt honorar ved import av byggesett inkl. montering og transport.
1. Hvordan fakturere det utenlanske selskapet.
2. Skal det faktureres med mva selv om huskjøper allerede har betalt mva for hele kjøpesum inkl. honorar.
3. Hvor stor delaktighet i salgs-, prosjekterings- byggeprosessen kan man ha før det ikke lenger regnes som konsulentvirksomhet?
På forhånd takk for alle svar.
Merker:

Permalink Svar av Olav Johannessen den 8 desember 2011 kl. 12.28 1: Hva menes med dette spørsmålet?
2: Du skal aldri fakturere med mva til en utenlandsk kunde. Dette regnes som "eksport" og er ikke mva-belagt.
3: Hva skulle det ellers oppfattes som?
Permalink Svar av Stig E. Bromark den 8 desember 2011 kl. 15.37 Takk for svar!
1. Spørsmålet er hvorvidt det er korrekt å fakturere med "Konsulenthonorar" som varelinje?
2. Regnes det som eksport selv om utenlansk selskap leverer og monterer husene i Norge?
3. Tenker at dersom jeg fysisk jobber på ett hus i Norge for utenlansk selskap, vil jeg da og kunne fakturere det utenlanske selskapet uten mva? Er det andre avgifter som skal gjelde for disse arbeidene?
Mulig jeg er litt uklar men jeg er ikke godt kjent med regelverk og ønsker ikke å gjøre noe galt som i etterkant skaper problemer for huskjøper, meg eller det utenlanske selskapet.

Permalink Svar av Olav Johannessen den 8 desember 2011 kl. 16.53 1. Ja det er riktig.
2. Hvis du yter tjenesten til et utenlandsk selskap, så er det eksport. Det er jo det utenlandske selskapet som fakturerer sine kunder, er det ikke.
3. For å få dette avklart helt sikkert, ta kontakt med Skatteetaten og forklar i detalj hva som foregår. Da slipper du problemer i etterkant.
© 2012 Opprettet av Firmadrift.