Revisor og regnskap kan være en betydelig utgift for et lite firma, og spesifikasjonen på hva de bruker tiden på kan være ganske mangelfull. Når revisor bruker årsoppgjørsprogrammer og automatisk laster dataene over til AltInn skulle man tro at arbeidet ble enklere. Men min erfaring er at revisors faktura faktisk har fordoblet seg i løpet av de siste fem årene, og jeg mistenker at mye av revisorens egenopplæring på data og samkjøring med offentlige systemer blir belastet meg. Revisorens faktura er jo mer mangelfull enn fra noen snekker eller elektriker, den består bare av en eller to linjer med en sluttsum på flere titalls tusen kroner.
Man er jo ganske sterkt bundet opp i revisoren, og det er ingen liten sak å få tilbud fra flere, sammenligne og bytte. Hva skal det egentlig kosterfor bilagsføring/regnskap, revisjon/årsoppgjør og utfylling av selvangivelsen. Det er mange småfirmaer som har mellom et par hundre og et par tusen bilag i året og betaler en solid, uspesifisert sum til en revisor som man i praksis har giftet seg med.
Merker: revisjon, revisor
-
▶ Svar på dette