Firmadrift.no

Jeg planlegger et enkeltpersonforetak og vil ikke si ennå om hva jeg skal drive med. Har brukt mye tid siden våren 2014 på planleggingen. Skal på start-opp-seminar i slutten av september. Gleder meg til seminaret. Planleggingen er ikke ferdig, men vil gå på seminaret for å vurdere om det bare er å starte nå eller vente litt. Er ikke så lett å starte og drive et lite firma, for det er mye å sette seg inn i og alt må være fullstendig under kontroll.

Har lest om at enkeltpersonforetak har ingen krav om egen bankkonto før man blir momspliktig. Min plan er å ha en driftkonto og en skattkonto i nettbanken, sånn at jeg hele tiden har satt av penger til forskuddskatt. Blir jeg momspliktig, hadde dette vært greit å vite nok om på forhånd. Hvordan blir det med balansen i regnskapet når jeg flytter penger fra driftkontoen til skattkontoen? Blir ikke balansen da feil eller betyr det ingenting, så lenge pengene flyttes mellom firmaet sine kontoer?

Jeg vet at man skal fylle ut personinntektskjema i næringsoppgaven med beløpene som jeg har satt av til privat bruk, med andre ord lønn til meg selv. Dette hadde vært greit å vite før jeg starter firma.

Visninger: 524

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Balansen gjenspeiler bilagene dine. Når du flytter penger fra en bankkonto til en annen, registerer du det som et bilag der den ene kontoen reduseres og den andre økes. Balansen blir like riktig som før.

I enkeltpersonforetak tar ikke eieren ut "lønn", men del av overskuddet. Lønn gjelder i ansettelsesforhold og krever skattetrekk og arbeidsgiveravgift bl.a.

Jeg vet at i lønn gjelder kun ansattelsesforhold. I enkeltpersonforetak tar man en del av overskuddet. Trodde man i enkeltpersonforetak måtte fylle ut personinntektskjema i selvangivelsen, for at balansen skal bli riktig og man slipper regnskapsmessig å holde rede på hva som er inntekt og lønn av overskuddet til seg selv.

Er det fortsatt ingen krav om å ha egen bankkonto til enkeltpersonforetaket hvis jeg blir momspliktig?

Nei. Men det er jo ryddigst å ha egen bankkonto slik at du sjekker  banken mot regnskapet. det gir en ekstra trygghet for at du har fått med deg alle transaksjonene.

Betyr det at jeg bare kan overføre penger fra driftskontoen til den private alltid-kontoen, uten å føre det i regnakapet?

Ja for regnskapet sin del ettersom dette ikke har skattemessige konsekvenser.

Mense min kommentar ovenfor om ryddighet.

Hva mener du med: Mense min kommentar ovenfor om ryddighet?

Det er å foretrekke å ha en egen bankkonto for aktivitene til virksomheten. Bruk denne på alle inn- og utbetalinger som gjelder virksomheten, dvs kjøp, salg, overføring fra/til virksomheten til/fra privat (selv om det siste ikke får noen konsenkvenser på resultat/skatt).

Ved å sammenligne regnskapet med bankutskriften sikrer du at du ikke har glemt noe som skulle inn i regnskapet.

Hva med skatten? Den kan vel betales på egen bankkonto?

Skatten er din privat, enkeltmannsforetak beskattes ikke, men eieren.

Unødvendig å ta den inn i virksomhetens bankkonto.

Själv tycker jag att det är otroligt bra att ha ett eget konto där jag sätter in minst 50% av alla pengar som kommer in till att betala skatt. Förhoppningsvis får jag på så sätt en liten bonus i slutet på året. Vill man läsa mer om skatt för enkeltpersonforetak så kan man göra det här. Stort lycka till med ditt företag!

RSS

Gratis verktøylinje!

Gratis regnskapshjelp! Ajour Business Software

Bli tilhenger

Skilt

Laster...

© 2018   Opprettet av Firmadrift.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår